sobota 15. srpna 2009

nutkavé potřeby a přání

Gary mi řekl, když jsme zakládali organizaci Moje přání, že nejdůležitější je si něco přát a pak to udělat. V tom je celé know-how, když mám mluvit tak-nějak manažersky. Ale v tom je tolik poetiky a kouzla. Jsou to pro mě splněné Vánoce.
Naše nezisková organizace Moje přání minulý měsíc splnila přání malé holčičce, více na

http://www.novinky.cz/zena/zdravi/174105-petileta-pacientka-s-leukemii-dostala-darek-stala-se-vrchni-sestrou.html

Protože v životě nás všech jsme si toho hodně přáli a postupně prošli poznáním, že ne všechno, co si přejeme se naplní: Důvodů je moc: překážky v podobě okolností, lidí, špatného načasování, naší pasivity, lhostejnosti okolí... všechny nevyjmenuji. Na dítěti nesplněná přání zanechávají velké škody, protože mizí to kouzlo, které svět pro dítě má. Dítě věří se svět je tady pro NĚJ/NÍ, že je to kouzelné místo, kde se všechno splní a dobře dopadne. No my už víme, že to tak je i není....

Některá přání je dobré, že dítě nezakusí, protože by nesloužili k jeho zdárnému vývoji, ale jiné ho ovlivní. Vím, že můj syn, který si strašné moc přál psa a nedostal ho, dodnes má deficit. Teď si může pořídit psa sám a hádejte co, nemá ho. Moje racionální argumenty v jeho hlavě zní a převálcovávají jeho silnou touhu po pejskovi. Promiň synku, uč se plnit si svá přání, máš volné ruce a srdce, kterému naslouchej v první řadě.

Pak jsou tady ale přání, které vypadají jako obsese. Plníme si je nutkavě: alkohol, hrací automaty, nakupování, drogy, sex ... skoro všechno, nad čím ztratíme kontrolu jsou naše nutkavé potřeby: Jejich hlavní znak je, že získají nad námi kontrolu, nemůžeme odložit jejich splnění. Znáte kuřáka, který kvůli cigaretám ve dvě v noci vyloupil trafiku? Já ano.

Je to pozadí narušeného Sebe-Vědomí. Naše JÁ je silně narušené tím, jak sme se v dětství necítili bezpečně, náš vývoj nebyl podporován, ale ohrožován, naše potřeby nehráli důležitou roli v komunikaci s dospělým světem, naopak, naučili jsme se plnit potřeby dospělých anebo očekávání širšího okolí.

Abychom se cítili bezpečně, naučili jsme se uspokojovat náhradním způsobem ne svoje potřeby, ale snižovat základní úzkosti.

Jak dítě roste, objevuje se a následně upevňuje právě ta nutkavost. Když mi není dobře a udělám to či ono a úzkost klesne, začnu toto chování vyhledávat. Spojí se nespojitelné, různé v podstatě kdysi neškodné činnosti anebo předměty (alkohol, sex, drogy, nakupování, adrenalinové sporty, práce atd.), které nás chránili před vnitřní destrukcí se postupně mění v různé závislosti. Jak plyne čas, tak si postupně vybudujeme pověst: alkoholika, gamblera, workholika, shopholika atd. ... Nutkavé potřeby stojí v poředí za hlubokou nejistotou a úzkostí, která se aktivuje. V období, kdy se naše nejistota a úzkost silně projevují, roste potřeba s tím něco udělat.

XY-holik má na výběr: První cesta:

- hledat svoje osamocené a bolestivě zasažené pravé JÁ,

- najít konflikty, které jsou v pozadí těchto úzkostí,

- strhnout masku falešnému JÁ

- přijmout svoji slabost a nemoc.

Pomalu a postupně svoji duši a psyché opravdu vyléčit, přijmout se takový jaký člověk je doopravdy.

A pak je tady druhá cesta, rychle odstranit své úzkosti a strach. Je to cesta, která pomáhá a uklidňuje ihned. Snižuje krátkodobě nelibé pocity a vrací klid a dobrý pocit.

Všem je jasné, že každý by měl jít tou první cestou, protože ta druhá cesta je cesta dlážděná zlatem vedoucí do pekla závislostí. Opak je pravdou.

Pravdivé hledání JÁ je v některých případech tak bolestivé, že je lepší podat rychlé anestetikum v podobě nějaké nutkavé potřeby. Člověk pak není konfrontován se svojí slabostí, sebenenávistí, sebedestrukcí, pocity méněcennosti. Tak se projevuje lidská pýcha. Raději se zničit než si přiznat, že jsem slabá lidská bytost, plná bolesti a smutku, strachu a úzkosti. Za tím stojí ztráta vědomí své vlastní hodnoty a necitlivost k vlastním potřebám.

Pracuji se sny, které jsou pro snící léčivé a odkrývají hlubší poselství duše. Sny ukazují na to, co potřebuje člověk v sobě odkrýt a léčit. A další krok jsou přání, naučit se své sny pochopit a následně si splnit svá přání. Protože máme dělat to, co si všichni přejeme: ABY SE NÁM DAŘILO. Ať se vám daří, dobrou noc. Cantadora



Žádné komentáře:

Okomentovat