sobota 10. října 2009

jidáš v srdci


Tématu Jidáš jsem se věnovala v jiném příspěvku, ale potřebuji se vrátit k nejdůležitějšímu aspektu. Jak se to dotýká každého z nás. Jidáš zradil Ježíše. Ale Jidáš je i symbol pro naše zrady, kterých se dopouštíme na sobě samé/m. Ježíš je zároveň symbolem toho nejlepšího v nás, každý máme svého Ježíše uvnitř sebe. To nejstrašnější, co Jidáš provedl, byla jak vnější zrada, tak to, že zradil svého vnitřního Ježíše.


Na základě práce s tématem vnitřního Ježíše a Jidáše jsem dostala otázku: Jak rozpoznám co je naše pravé JÁ a co je naše persona? Já ještě tu otázku rozšířím o dotaz: a co je to nepravé já?

Naše pravé já je za určitých konstelací rodiny utiskováno a nemůžeme ho rozvíjet, protože k tomu nemáme podmínky v podobě pořád dokola opakovaných stereotypních vět nebo činů typu: "nezlob, nejsi hodná holčička, já se z tebe zblázním, ty jsi na vině, zabije mně, to co děláš..... "(dosaďte si vše, co může ubližovat a zabíjet rozvoj našich potřeb, přání a postojů v dětství). Rozvíjíme proto potřeby jiných, ale to rozvíjíme nepravé JÁ. Konflikt mezi pravým a nepravým já je neurotickým konfliktem.

Nad tím vším je ještě ohroženo naše pravé JÁ konfliktem mezi zdravým JÁ, které má síly, aby ožilo a začalo růst a silami, které tento růst musí za každou cenu zabít. A tak může Jidáš v nás každý den pomalu zrazovat naše pravé já.

Znáte ten pocit, když víte, co máte udělat, ale rozhodnete se, že uděláte to, co bude pro vás vhodnější, protože, kdyby jste udělala a řekla něco, co opravdu chcete a cítíte, asi by vás lidi už neměli rádi? A pak se za takové rozhodnutí nenávidíte?

Jidáš zradil Ježíše a věřil, že ta zrada nebude mít žádný dopad na Ježíše. Věřil, že Ježíš umí dělat zázraky, takže se ho zrada nedotkne.

Zrada je akt zabíjení pravého JÁ.

A na vraždu zázraky nezabírají. Tady pomáhá jenom pravda.

Jedna cesta, jak se k pravdě dostáváme je i práce se sny.


Jaký je tedy rozdíl mezi personou a nepravým já? Naše persona je taky naše sociální role, maska, naše ego, schopnost adaptovat se na požadavky rodiny a společnosti. Rozdíl je ve zdraví. Falešné já vede k onemocnění, neuróze, oslabuje naši energii a vysiluje nás, zrazujeme pravé já. V konečném důsledku vede k oslabení životní energie.

Persona nám pomáhá najít své místo ve společnosti a cítit se dobře v sociálních rolí, které přijímáme za své.

Dobrou noc. Cantadora




Žádné komentáře:

Okomentovat