pátek 21. ledna 2011

zrcadlové neurony

Pierre Franckh: Zákon rezonance
"Už v roce 1990 objevili italští neurologové v čele s profesorem Giacomem Rizzolattim v Parmě zajímavý fenomén. Přišli na to, že určité oblasti mozku ukládají vzpomínky na motorické průběhy pohybů a mohou je opakovat bez toho, že by samy musely tuto zkušenost zažít. Tyto mozkové buňky se aktivují již pozorováním dané činnosti. Tento poznatek byl pro vědu naprosto nový a překvapující. Uložené vzpomínky získané pozorováním nám později umožňují provádět podobné činnosti, přesto jsme je nikdy netrénovali, ani jsme se je neučili. I když by nám schopnosti k provádění takových úkonů měly úplně chybět, víme, jak se máme chovat. Za tuto speciální schopnost je zodpovědná speciální skupina neuronů v našem mozku. Byly pojmenovány "zrcadlové neurony." ... Zrcadlové neurony nám tedy umožňují vcítit se do jiné osoby. Jsou zodpovědné za to, že hranice mezi námi a jinými osobami mizí. Cítíme vnitřní soucit, nechuť či štěstí a tyto pocity můžeme pochopit a naplnit."

Při práci se sny se mi stává, že cítím silné emoce, které jsou někdy překvapující a nečekané, protože nevychází z mých pocitů, ale přesto jsou intenzivní.

Pamatuji na práci s klientkou, byla jsem po dovolené, odpočatá a svěží. Náhle, po krátké práci se snem klientky jsem pocítila prudkou únavu. Nerozuměla jsem tomu a když jsem si položila v duchu pár otázek týkajících únavy: "jaký máš důvod k únavě? z čeho pramení ta náhlá únava? je to tvoje únava?", jsem se dotkla kořene pocitů únavy a zeptala jsem se klientky: "Cítím strašnou únavu, je možné že jsi unavená ty? Já totiž nemám důvod se takhle cítit."

Klientka byla opravdu krajně vyčerpaná a vytěsňovala únavu, neposlouchala svoje tělo a dlouhodobě se přemáhala. Jí to pomohlo se dotknout pocitů únavy a uvědomit si, že je na pokraji fyzického vyčerpání. Zrcadlové neurony mi pomohly se spojit a soucítit s jejím životním pocitem. Urychlilo to i naši práci, vyšel dost rychle na povrch konflikt mezi jejími potřebami a postojem nadměrné zodpovědnosti. Klientka je k sobě velmi tvrdá a přísná a díky zrcadlovým neuronům se dotkla svých pravých pocitů. Pomohlo jí to prožít soucit se sebou a zabrzdit v sebezničující spirále nároků na sebe.

Jsem ráda, že při práci s naším nevědomím máme k dispozici schopnost hlubokého vciťování do jiné osoby, jen se potřebujeme správně naladit.
Dobrou noc. Cantadora

Žádné komentáře:

Okomentovat