čtvrtek 17. listopadu 2016

absence rozhovoru a moudrost bez soucitu

Přemýšlím o tom, jak se změnili naše rozhovory s lidmi. Jak se místo rozhovorů nabízí lidem brainstormingy, semináře, asertivita, instantní pravdy. O technice ani nemluvím: sms, mejly, FB.... Ale kde jsou rozhory pro potěchu duše?
Občas jsem potkávala neznámé lidi, s kterými jsem se dostala do fascinujících rozhovorů. Kde ty časy jsou? Teď na to už není ani čas! Měli jsme tehdy čas, témata se rozvíjela a obohatili jsme život o slast z toho, že si povídáme. Nešlo o žádné přesvědčování, kdo má pravdu. Krásně vést rozhovory je dar pro DUŠI.  ( .... jak skvostné jsou některé rozhovory Marka Ebena Na plovárně...)
Dnes jsem chtěla vést rozhovor s mladou dívkou na tramvajové zastávce.  Moc se to nepovedlo. Začalo to tím, že jsem potkala bezdomovkyni, která prodává Prostor. Obdivuji ji už několik let, jak každý den nabízí časopis Prostor, nezapomene nám všem říct vlídné slovo. Někomu řekne: "Hezké boty", jinému: "Není vám zima?"..... Prostě si nás lidí všímá a mluví s námi, tak jak to umí. Na té samé zastávce, kde jsem jí potkala a mluvila s ní, stála dívka. Plná dojmů z rozhovoru s bezdomovkyní jsem chtěla pokračovat dál a promluvila na mladou dívku.  Říkám ji, jak moc obdivuji paní, která nastoupila do tramvaje, jak je to statečná bojovnice, která zvládá dobře svoje životní peripetie...  Mladá žena mi jednoznačně řekla: "Ona si sama vybrala svůj osud a je za něj zodpovědná." Hotovo, nemusí o ní přemýšlet, má to vyřešené: je to její zodpovědnost. Proč jsem ale smutná z její odpovědi, která  asi obsahuje nějaké moudro, vědění?... Chybí mi společný rozhovor. Dostala jsem naservírovanou pravdu, jak to je a proč dál o tom mluvit....
 Rozhovor má svoji dynamiku, je to líná řeka, je to oduševnělý dialog, ego v něm má vyhrazené malé místo.  Chybí mi její soucit s jinou lidskou bytostí. Jak prázdná je taková instantní moudrost z kurzů zázraků, kde v 10 krocích vyřešíte všechny těžkosti života... Podle budhistické pohledu na svět náš duchovní život nepohání informace, ale láska, soucit, radost z radosti druhých a vyrovnanost. Budhistický pohled na svět v naší kotlině se občas přetaví v přesný opak toho, co buddhizmus znamená (ne, nejsem expert na budhizmus...). Taky se přiznám k nevyrovnanosti, po tomto nedostatku rozhovoru jsem tedy opravdu vyrovnaná nebyla.
Ale i tak. Hezké sny. Cantadora

Žádné komentáře:

Okomentovat